10 straten krijgen de komende jaren een volledige heraanleg in Glabbeek: "We hebben weinig fietspaden, erna zal Glabbeek beter zijn voor de fietser."
Er komen grote werken aan de komende jaren in Glabbeek. 10 straten worden volledig heraangelegd: ze krijgen allemaal nieuwe fietspaden, maar ook een nieuw wegdek en nieuwe riolering. Op twee plaatsen zijn de werken nu al bezig, voor 2030 start de heraanleg in nog 8 andere straten. Prijskaartje: 16 miljoen euro.
Fietsveiligheid
Fietsers moeten in de Butschovestraat in Glabbeek op de rijbaan rijden. Er is wel een fietspad, maar het is in te slechte staat. Hoog tijd voor een nieuw fietspad dus, en dat komt er ook. Samen met 9 andere straten krijgt deze Butschovestraat een broodnodige volledige heraanleg.
"De wegen zijn verouderd en versleten. Maar we hebben vooral heel weinig fietspaden in Glabbeek." Peter Reekmans (Dorpspartij), Burgemeester Glabbeek
"Dat is de reden waarom we daar hoog op hebben ingezet", zegt Reekmans. "De verkeersveiligheid verbeteren, nieuwe fietspaden aanleggen, en vooral dat lokaal functioneel fietsroutenetwerk te realiseren. Dat gaan we de komende vijf à zes jaar doen", klinkt het.
"Glabbeek gaat voor de fietser veel beter zijn." Peter Reekmans (Dorpspartij), Burgemeester Glabbeek
Planning en voorbereiding
(Lees verder onder de kaarten.)





Het gaat over deze straten. In de Attenrodestraat en in Kapellen zijn de werken nu bezig, die zijn over één jaar klaar. Daarna volgen er nog 8 straten. Volgend jaar is het de beurt aan de Pepinusfortstraat, Hoeledensesteenweg en Hoeledensebaan en Torenstraat. In '28 de Butschovestraat en de Rode, in '29 Zuurbemde en in 2030 de Oplintersesteenweg en Houtemsesteenweg. Allemaal krijgen ze nieuwe riolering, een nieuw wegdek en nieuwe fietspaden. Daarop was het lang wachten in Glabbeek, het was ook de grootste kritiek op het Dorpspartijbeleid bij de verkiezingen. Toch zat het bestuur volgens de burgemeester de voorbije jaren niet stil. "De meeste dossiers die nu klaar zijn, zijn 6 à 7 jaar geleden opgestart", zegt Reekmans. "We hebben die werken afgestemd op de werken van Aquafin."
"Het heeft geen nut om nu fietspaden aan te leggen en die over 5 jaar weer open te leggen om nieuwe riolering aan te leggen." Peter Reekmans (Dorpspartij), Burgemeester Glabbeek
"Dus dit vergt heel wat planning en voorbereidingen, zeker voor een kleine gemeente als de onze met beperkte mankracht", besluit Peter Reekmans.
Kostenplaatje voor de werken bedraagt 16 miljoen euro, 12 miljoen euro zijn subsidies.