Andre (74) geraakt niet bij bankautomaat aan station van Wijgmaal : "Automaat staat aangeduid als toegankelijk voor rolstoelen, dat is niet het geval"
De nieuwe bankautomaat aan het station van Wijgmaal is niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Dat heeft buurtbewoner Andre Dierckx, die in een rolstoel zit, zelf kunnen vaststellen. Nochtans staat de automaat op de website van het beherend bedrijf wel aangeduid als rolstoeltoegankelijk. Het bedrijf en de NMBS zoeken naar een oplossing.
Borduren te hoog
In maart vorig jaar moeten dokters de benen van Andre Dierckx amputeren door gangreen. Sindsdien verplaatst hij zich met een gemotoriseerde rolstoel, en dat is niet altijd even gemakkelijk. Zo is het cashpunt aan het station van Wijgmaal sinds kort het dichtstbijzijnde voor Andre, maar die blijkt niet toegankelijk te zijn voor rolstoelgebruikers.
(Lees verder onder de foto.)

"De borduren zijn te hoog, dus ik kan daar met mijn toestel niet op", legt hij uit. "Het heeft niet genoeg kracht om erop te rijden, waardoor mijn wieltjes blokkeren tegen de borduur."
"Het risico bestaat dat mijn gemotoriseerde rolstoel stuk gaat en dat toestel kost wel wat geld." Andre Dierickx, Buurtbewoner
Niet rolstoeltoegankelijk
De tocht van 3 kilometer is dus voor niets. Nochtans heeft Andre op voorhand het nodige opzoekwerk gedaan.
"Deze automaat staat aangeduid als rolstoeltoegankelijk, maar dat is dus niet het geval." Andre Dierickx, Buurtbewoner
Uitbater van de automaat Batopin en grondeigenaar NMBS zijn op de hoogte van het probleem. Volgens Batopin zijn de kiosk en het platform zelf wel in orde maar moet de toegang tot het platform beter. Zowel NMBS als Batopin werken aan een oplossing voor het probleem, maar wanneer die er zal komen is nog niet geweten.