Bietencampagne vandaag van start gegaan in Tienen: "Het zal één van onze beste jaren zijn"
Het belooft één van de beste jaren te worden voor de suikerfabriek in Tienen. De bietencampagne is vandaag begonnen met uitzonderlijk goede bieten, want door het goede weer ligt het suikergehalte in de bieten erg hoog. Een enorm verschil met vorig jaar, toen was het net één van de slechtste campagnes van de afgelopen jaren. Tijdens de bietencampagne komen de bieten toe in de fabriek, de komende maanden worden ze verwerkt tot suiker.
800 vrachtwagens per dag
20.000 mensen kunnen er op het Bietenplein tijdens Suikerrock. 20.000 ton bieten kunnen er op het plein tijdens de bietencampagne.
(Lees verder onder de foto's.)


Elke dag komen hier tot 800 vrachtwagens aan, van velden op gemiddeld 50 kilometer afstand van de fabriek. En dat nog tot midden januari. De bieten worden tijdens de campagne verwerkt tot de welbekende Tiense Suiker. "Dit is een veelbelovend jaar", zegt CEO Jan Ingels. "We hebben op tijd kunnen zaaien, waardoor de bieten de kans hebben gehad om te groeien.
"We hebben voldoende vocht gehad en hopen op nog wat bijkomende zon, zodat het suikerproces van start kan gaan." Jan Ingels, CEO Tiense Suiker
"En dan ziet de campagne er redelijk goed uit", aldus Ingels.
Topjaar
Vorig jaar verliep de campagne een stuk moeilijker: door het natte voorjaar kon er pas laat gezaaid worden. Bovendien was er weinig zon, waardoor de bieten amper suiker konden aanmaken. Dit jaar zorgden droogte en zonneschijn voor betere vooruitzichten.
"Ik denk dat het één van de beste jaren zal zijn, zeker in vergelijking met de laatste vijf jaar." Jan Ingels, CEO Tiense Suiker
"We gaan met een hoog suikergehalte eindigen", vult hij nog aan.
(Lees verder onder de foto.)

Klimaatneutraal tegen 2050
En elke campagne zijn er wel nieuwe ontwikkelingen die het proces van biet tot suiker een pak duurzamer laten verlopen, want de fabriek wil tegen 2050 klimaatneutraal zijn. Deze campagne zal de eerste zijn die volledig werkt met de gloednieuwe en grootste warmtepomp van Europa.
"We besparen daardoor tussen de 2.000 en 3.000 ton CO2." Jan Ingels, CEO Tiense Suiker
"En daarnaast injecteren we de biomethaan van onze waterzuivering in het net", zegt Ingels. "Op dat vlak zetten we heel sterk in op duurzaamheid. En tussen de campagnes hebben we ook onze kookpannen aangepast, met een speciaal honingraatconcept", klinkt het. "Zo kunnen we energie-efficiënter werken met onze kookproces."
(Lees verder onder de foto.)

Voor de inwoners van de suikerstad betekent de campagne wat extra vrachtverkeer, én de terugkeer van de typische, herkenbare geur van de suikerfabriek.