Definitief: geen tunnel onder Kessel-Lo om sluipverkeer ten oosten van Leuven aan te pakken: "Onhaalbaar en onbetaalbaar"
Er komt definitief geen tunnel onder Kessel-Lo om het sluipverkeer ten oosten van Leuven aan te pakken. De tunnel is al bijna tien jaar voer voor discussie. Verschillende steden en gemeenten waaronder Leuven vinden het plan al van bij het begin onhaalbaar en ook onbetaalbaar. Toch werd de tunnel samen met acht andere opties twee jaar geleden opgenomen in een studie van liefst 2 miljoen euro. Die studie is nu klaar. Conclusie: de tunnel zou minstens 400 mijloen kosten. Er komen ook geen tunnels en er worden geen extra wegen aangelegd om het probleem aan te pakken.
Voor- en tegenstanders
Begin 2023 start het Agentschap Wegen en Verkeer met een studie van liefst 2 miljoen euro om het probleem rond sluipverkeer aan te pakken ten oosten van Leuven. Veel mensen gebruiken niet de E40 en E314, maar rijden langs de lokale wegen van pakweg Bierbeek tot in Lubbeek. Eén van de meest veelbesproken oplossingen voor dat probleem is een tunnel van aan de Tiensesteenweg naar de Diestesteenweg en dan eventueel nog een ondergrondse verbinding naar de E314. Maar de tunnel onder Kessel-Lo, die ook in 2019 al ter sprake komt, kan van bij de start op weinig begrip rekenen bij de stad.
"Dit is met een kanon of een atoombom op een mug schieten om dat probleem op te lossen" Dirk Vansina (cd&v), Schepen van Ruimtelijke Ordening in 2019
En ook David Dessers (Groen), de schepen van Mobiliteit in 2023, heeft dezelfde mening: "Het is eigenlijk waanzin. Het is hoe dan ook totaal onhaalbaar en onbetaalbaar. Dus wij zijn absoluut geen vragende partij." Burgemeester van Lubbeek, Theo Francken was dan weer wel voorstander.
"De expresweg moet doorgetrokken worden, desnoods ondertunneld." Theo Francken (N-VA), Burgemeester Lubbeek in 2019
Definitief geen tunnel
Nu is de studie helemaal afgerond, naast de tunnel zijn nog acht opties onderzocht. Conclusie: al de opties waarbij nieuwe wegen of tunnels aangelegd moeten worden, worden geschrapt.
"De twee opties met een tunnel bieden niet genoeg oplossingen en zijn veel te duur." Karl Vermaercke, Voorzitter vervoerregio Leuven
"En ook de gemeenten en de buurtbewoners staan niet te springen om nieuwe infrastructuur in hun omgeving toe te laten", zegt Vermaercke. Uit het onderzoek blijkt zelfs dat de optie met tunnel onder Kessel-Lo liefst 400 miljoen zou gekost hebben. Blijft de vraag of je die inschatting niet vooraf had kunnen maken.
"De studie van 2 miljoen euro was het waard." Karl Vermaercke, Voorzitter vervoerregio Leuven
"We moesten die studie uitvoeren", vult Vermaercke aan. "We hebben daardoor ook een goed verkeersmodel, dat heel nauw kan inzoomen op de lokale situatie", klinkt het. "We kunnen nu kijken wat er op een locatie verandert als we op een andere plek iets aanpassen, en dat tot drie dorpen verder."
Twee oplossingen
Concreet blijven er nu nog 2 mogelijke oplossingen over en grijpt de vervoerregio terug naar minder ingrijpende maatregelen. "Dat gaat over het heroriënteren van kruispunten, verkeerslichten en voorrangsregelingen", legt Vermaercke uit.
"We zouden graag meer fietspaden willen." Karl Vermaercke, Voorzitter vervoerregio Leuven
De Vervoersregio Leuven, waar zowel het Agentschap Wegen en Verkeer, NMBS, De Lijn en de steden en gemeenten deel van uitmaken, zal nu met alle betrokken partners een concreet plan uitwerken. Wanneer dat klaar zal zijn is nog niet duidelijk.