Definitief: geen tunnel onder Kessel-Lo om sluipverkeer ten oosten van Leuven aan te pakken: "Onhaalbaar en onbetaalbaar"

Definitief: geen tunnel onder Kessel-Lo om sluipverkeer ten oosten van Leuven aan te pakken: "Onhaalbaar en onbetaalbaar"

Definitief: geen tunnel onder Kessel-Lo om sluipverkeer ten oosten van Leuven aan te pakken: "Onhaalbaar en onbetaalbaar"

Er komt definitief geen tunnel onder Kessel-Lo om het sluipverkeer ten oosten van Leuven aan te pakken. De tunnel is al bijna tien jaar voer voor discussie. Verschillende steden en gemeenten waaronder Leuven vinden het plan al van bij het begin onhaalbaar en ook onbetaalbaar. Toch werd de tunnel samen met acht andere opties twee jaar geleden opgenomen in een studie van liefst 2 miljoen euro. Die studie is nu klaar. Conclusie: de tunnel zou minstens 400 mijloen kosten. Er komen ook geen tunnels en er worden geen extra wegen aangelegd om het probleem aan te pakken.

Voor- en tegenstanders

Begin 2023 start het Agentschap Wegen en Verkeer met een studie van liefst 2 miljoen euro om het probleem rond sluipverkeer aan te pakken ten oosten van Leuven. Veel mensen gebruiken niet de E40 en E314, maar rijden langs de lokale wegen van pakweg Bierbeek tot in Lubbeek. Eén van de meest veelbesproken oplossingen voor dat probleem is een tunnel van aan de Tiensesteenweg naar de Diestesteenweg en dan eventueel nog een ondergrondse verbinding naar de E314. Maar de tunnel onder Kessel-Lo, die ook in 2019 al ter sprake komt, kan van bij de start op weinig begrip rekenen bij de stad.

"Dit is met een kanon of een atoombom op een mug schieten om dat probleem op te lossen" Dirk Vansina (cd&v), Schepen van Ruimtelijke Ordening in 2019

En ook David Dessers (Groen), de schepen van Mobiliteit in 2023, heeft dezelfde mening: "Het is eigenlijk waanzin. Het is hoe dan ook totaal onhaalbaar en onbetaalbaar. Dus wij zijn absoluut geen vragende partij." Burgemeester van Lubbeek, Theo Francken was dan weer wel voorstander.

"De expresweg moet doorgetrokken worden, desnoods ondertunneld." Theo Francken (N-VA), Burgemeester Lubbeek in 2019

Definitief geen tunnel

Nu is de studie helemaal afgerond, naast de tunnel zijn nog acht opties onderzocht. Conclusie: al de opties waarbij nieuwe wegen of tunnels aangelegd moeten worden, worden geschrapt.

"De twee opties met een tunnel bieden niet genoeg oplossingen en zijn veel te duur." Karl Vermaercke, Voorzitter vervoerregio Leuven

"En ook de gemeenten en de buurtbewoners staan niet te springen om nieuwe infrastructuur in hun omgeving toe te laten", zegt Vermaercke. Uit het onderzoek blijkt zelfs dat de optie met tunnel onder Kessel-Lo liefst 400 miljoen zou gekost hebben. Blijft de vraag of je die inschatting niet vooraf had kunnen maken.

"De studie van 2 miljoen euro was het waard." Karl Vermaercke, Voorzitter vervoerregio Leuven

"We moesten die studie uitvoeren", vult Vermaercke aan. "We hebben daardoor ook een goed verkeersmodel, dat heel nauw kan inzoomen op de lokale situatie", klinkt het. "We kunnen nu kijken wat er op een locatie verandert als we op een andere plek iets aanpassen, en dat tot drie dorpen verder."

Twee oplossingen

Concreet blijven er nu nog 2 mogelijke oplossingen over en grijpt de vervoerregio terug naar minder ingrijpende maatregelen. "Dat gaat over het heroriënteren van kruispunten, verkeerslichten en voorrangsregelingen", legt Vermaercke uit.

"We zouden graag meer fietspaden willen." Karl Vermaercke, Voorzitter vervoerregio Leuven

De Vervoersregio Leuven, waar zowel het Agentschap Wegen en Verkeer, NMBS, De Lijn en de steden en gemeenten deel van uitmaken, zal nu met alle betrokken partners een concreet plan uitwerken. Wanneer dat klaar zal zijn is nog niet duidelijk.

HERBEKIJK: Uitgelicht met minister Lydia Peeters over De Lijn en mobiliteitswerken in de regio (14 september 2023)

Gerelateerd nieuws

  • Aarschot maakt busticket naar stadscentrum op markt- en zaterdagen goedkoper: "We betalen 3 van de 5 euro"

    Aarschot maakt busticket naar stadscentrum op markt- en zaterdagen goedkoper: "We betalen 3 van de 5 euro"

  • Leuven past plannen voor Koning Albertlaan aan na inspraak buurtbewoners

    Leuven past plannen voor Koning Albertlaan aan na inspraak buurtbewoners

  • Eerste masteropleiding voor lagere en kleuterschool aan KU Leuven: "Kwaliteit van het onderwijs verhogen"

    Eerste masteropleiding voor lagere en kleuterschool aan KU Leuven: "Kwaliteit van het onderwijs verhogen"

  • SFK 2000 Sarajevo is één van tegenstanders OH Leuven Women op weg naar UEFA Women's Champions Leauge

    SFK 2000 Sarajevo is één van tegenstanders OH Leuven Women op weg naar UEFA Women's Champions Leauge

  • Duurste transfer ooit in Belgische vrouwenvoetbal: Hannah Eurlings verlaat OH Leuven en trekt naar Union Berlijn

    Duurste transfer ooit in Belgische vrouwenvoetbal: Hannah Eurlings verlaat OH Leuven en trekt naar Union Berlijn

Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële/ Strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig om de website te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld in onze systemen. Ze worden meestal alleen ingesteld als reactie op acties die door u zijn gesteld, zoals het instellen van uw privacy voorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Ze zijn noodzakelijk voor een goede communicatie en ze vergemakkelijken het navigeren (bijvoorbeeld naar een vorige pagina terugkeren, etc.).
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden. Ze kunnen worden ingesteld door ons of door externe providers wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies kunnen we bezoeken en traffic bijhouden, zodat we de prestaties van onze website kunnen meten en verbeteren. Ze helpen ons te weten welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de website verplaatsen.
    • » Targeting / advertising cookies:

      Deze cookies kunnen door onze advertentiepartners via onze website worden ingesteld. Ze kunnen door die bedrijven worden gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere sites te laten zien.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring en ons Privacybeleid .

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren en statistieken te verzamelen. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image