Gespecialiseerde Oostenrijkse trein voert werken uit op hogesnelheidslijn Leuven-Luik

Gespecialiseerde Oostenrijkse trein voert werken uit op hogesnelheidslijn Leuven-Luik

Gespecialiseerde Oostenrijkse trein voert werken uit op hogesnelheidslijn Leuven-Luik

De komende twee weken rijden er minder treinen tussen Leuven en Luik en ze stoppen ook minder vaak in Tienen en Landen. Spoorwegnetbeheerder Infrabel vernieuwt er de hogesnelheidslijn Leuven-Luik, het traject krijgt in totaal 24 kilometer aan nieuwe dwarsliggers. Ook de seininrichting op het traject wordt vernieuwd en bruggen, tunnels en de bovenleiding krijgen een onderhoud. Om de werken zo snel mogelijk te kunnen uitvoeren, heeft Infrabel een speciale werktrein uit Oostenrijk laten overkomen. Het is nog maar de derde keer dat het toestel in ons land gebruikt wordt.

Swietelsky

De Swietelsky is eigenlijk een fabriek op wielen: de werktrein heeft allerlei materialen en gereedschappen aan boord om infrastructuur te plaatsen en te reinigen. De trein kan tot 10 dwarsliggers per minuut leggen, goed voor 2 kilometer aan nieuw spoor per dag. De Swietelsky komt uit Oostenrijk en reist door Europa om te helpen bij grote spoorwerven. De komende twee weken werkt hij tussen het Luikse Pousset en Hoegaarden. "Vorig jaar was hij ook actief tussen Brussel en de Franse grens voor de vernieuwing van de hogesnelheidslijn", zegt Frédéric Petit.

"Hij is in totaal 700 meter lang, weegt 1600 ton en heeft een centrale eenheid van 200 meter." Frédéric Petit, Infrabel

"Die vervangt via een bepaalde procedure de oude dwarsliggers door de nieuwe en tegelijkertijd reinigt hij ook de ballast."

Vernieuwing hogesnelheidslijn

In totaal gaat het om een traject van 24 kilometer, goed voor 40.000 nieuwe dwarsliggers. "Dat gebeurt tijdens een periode van 16 dagen. Dus voor de vernieuwing van de dwarsliggers maken we gebruik van een speciale werktrein. En ook de ballast en de steenslag, die zorgt voor de stabiliteit, wordt mee gereinigd", zegt Petit. "Daarnaast voeren we nog heel wat andere werkzaamheden uit: onderhoud aan de bovenleidingen, aan het afwateringssysteem, de dienstpaden, vernieuwing van de seininrichting, inspectie van bruggen en tunnels", somt hij op.

"Het zijn grootschalige werken voor de vernieuwing van de hogesnelheidslijn." Frédéric Petit, Infrabel

Deze werken duren nog tot en met 17 augustus. De totale renovatie van de hogesnelheidslijn tussen Leuven en Luik zal pas klaar zijn in 2031. Er wordt vooral 's nachts gewerkt maar ook komende zomers wordt het treinverkeer op het traject telkens een tweetal weken onderbroken. De totale kostprijs van de werken bedraagt ongeveer 59 miljoen euro.

Gerelateerd nieuws

  • Aantal meldingen van Aziatische hoornaars in onze regio sterk toegenomen: "We zitten ondertussen aan 10 tot 20 nesten per dag"

    Aantal meldingen van Aziatische hoornaars in onze regio sterk toegenomen: "We zitten ondertussen aan 10 tot 20 nesten per dag"

  • Investering van 19 miljoen euro om Demervallei beter bestand te maken tegen wateroverlast en droogte

    Investering van 19 miljoen euro om Demervallei beter bestand te maken tegen wateroverlast en droogte

  • Actie 'Behaag je tuin' van regionale landschappen start op 1 september en moet tuinen klimaatbestendiger maken

    Actie 'Behaag je tuin' van regionale landschappen start op 1 september en moet tuinen klimaatbestendiger maken

  • Aantal ongevallen met vluchtmisdrijf in onze provincie stijgt met 6% tegenover vorig jaar

    Aantal ongevallen met vluchtmisdrijf in onze provincie stijgt met 6% tegenover vorig jaar

  • Verschillende politici uit onze regio vragen erkenning van Palestina

    Verschillende politici uit onze regio vragen erkenning van Palestina

Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële / strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig voor het functioneren van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden meestal geplaatst als reactie op jouw acties, zoals het instellen van privacyvoorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Zonder deze cookies is een goede communicatie en navigatie niet mogelijk.
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    Hieronder vallen:
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden (bijvoorbeeld het beveiligen van formulieren met behulp van captcha's of het weergeven van externe video’s). Ze kunnen door ons of door externe partners ingesteld worden wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies houden we websitebezoeken en verkeer bij, zodat we inzicht krijgen in hoe onze website presteert en waar we kunnen verbeteren. Ze helpen ons te zien welke pagina's populair zijn en hoe bezoekers zich door de website bewegen.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .

We hebben je toestemming nodig om dit formulier te versturen.

We hebben je toestemming nodig.

Het vakje is alvast aangevinkt. Je hoeft enkel je voorkeuren opnieuw op te slaan.

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren en statistieken te verzamelen. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image