Gespecialiseerde Oostenrijkse trein voert werken uit op hogesnelheidslijn Leuven-Luik
De komende twee weken rijden er minder treinen tussen Leuven en Luik en ze stoppen ook minder vaak in Tienen en Landen. Spoorwegnetbeheerder Infrabel vernieuwt er de hogesnelheidslijn Leuven-Luik, het traject krijgt in totaal 24 kilometer aan nieuwe dwarsliggers. Ook de seininrichting op het traject wordt vernieuwd en bruggen, tunnels en de bovenleiding krijgen een onderhoud. Om de werken zo snel mogelijk te kunnen uitvoeren, heeft Infrabel een speciale werktrein uit Oostenrijk laten overkomen. Het is nog maar de derde keer dat het toestel in ons land gebruikt wordt.
Swietelsky
De Swietelsky is eigenlijk een fabriek op wielen: de werktrein heeft allerlei materialen en gereedschappen aan boord om infrastructuur te plaatsen en te reinigen. De trein kan tot 10 dwarsliggers per minuut leggen, goed voor 2 kilometer aan nieuw spoor per dag. De Swietelsky komt uit Oostenrijk en reist door Europa om te helpen bij grote spoorwerven. De komende twee weken werkt hij tussen het Luikse Pousset en Hoegaarden. "Vorig jaar was hij ook actief tussen Brussel en de Franse grens voor de vernieuwing van de hogesnelheidslijn", zegt Frédéric Petit.
"Hij is in totaal 700 meter lang, weegt 1600 ton en heeft een centrale eenheid van 200 meter." Frédéric Petit, Infrabel
"Die vervangt via een bepaalde procedure de oude dwarsliggers door de nieuwe en tegelijkertijd reinigt hij ook de ballast."
Vernieuwing hogesnelheidslijn
In totaal gaat het om een traject van 24 kilometer, goed voor 40.000 nieuwe dwarsliggers. "Dat gebeurt tijdens een periode van 16 dagen. Dus voor de vernieuwing van de dwarsliggers maken we gebruik van een speciale werktrein. En ook de ballast en de steenslag, die zorgt voor de stabiliteit, wordt mee gereinigd", zegt Petit. "Daarnaast voeren we nog heel wat andere werkzaamheden uit: onderhoud aan de bovenleidingen, aan het afwateringssysteem, de dienstpaden, vernieuwing van de seininrichting, inspectie van bruggen en tunnels", somt hij op.
"Het zijn grootschalige werken voor de vernieuwing van de hogesnelheidslijn." Frédéric Petit, Infrabel
Deze werken duren nog tot en met 17 augustus. De totale renovatie van de hogesnelheidslijn tussen Leuven en Luik zal pas klaar zijn in 2031. Er wordt vooral 's nachts gewerkt maar ook komende zomers wordt het treinverkeer op het traject telkens een tweetal weken onderbroken. De totale kostprijs van de werken bedraagt ongeveer 59 miljoen euro.