In Landen komen eerste trajectcontroles op drie trajecten waar de meeste ongevallen gebeuren

In Landen komen eerste trajectcontroles op drie trajecten waar de meeste ongevallen gebeuren

In Landen komen eerste trajectcontroles op drie trajecten waar de meeste ongevallen gebeuren

Ook Landen lanceert de eerste trajectcontroles in de stad. Die komen in deelgemeenten Rumsdorp, Walsbets en Walshoutem, telkens op gewestwegen waar vaak veel te snel wordt gereden. Met de trajectcontroles wil Landen daar iets aan doen. Vanaf het najaar werken ze.

"Op die plaatsen gebeuren de meeste verkeersongevallen" Gino Debroux (Vooruit Landen), Burgemeester

Aan de kerk in Rumsdorp komt één van de nieuwe trajectcontroles van Landen. De gemeente plaatst er drie: in de Rumsdorpstraat in deelgemeente Rumsdorp vanaf de bebouwde kom tot voor de Huysecomlaan; op de Hannuitsesteenweg in Walsbets vanaf de bebouwde kom tot voor de Wezerenstraat; en op de Steenweg op Sint-Truiden over heel de bebouwde kom van Walshoutem. Op die laatste steenweg is 3 jaar geleden nog een jongeman overleden, nadat hij met een snelheid van minstens 160km uur tegen een boom reed. De drie plaatsen zijn uiteraard niet willekeurig gekozen.

"We gaan op drie verschillende trajecten eigenlijk een trajectcontrole instellen in Landen. Dat zijn ook drie gewestwegen, dus grotere wegen, waar we vaststellen dat er heel vaak veel te snel gereden wordt.", ", zegt burgemeester Gino Debroux (Vooruit Landen). "En het zijn ook die plaatsen waar de meeste verkeersongevallen gebeuren. Het is vandaar dat we een trajectcontrole willen instellen om het verkeer trager te laten rijden en te vermijden dat er verkeersongevallen gebeuren.", aldus Debroux.

"Per trajectcontrole moet je toch rekenen op een 150 000 euro investeringskost" Gino Debroux (Vooruit Landen), Burgemeester

Landen werkt voor de trajectcontroles samen met een intercommunale, Cipal Schaubroeck heet die, en niet met een privéfirma. Alle inkomsten zijn voor de stad, al is verkeersveiligheid belangrijker dan de opbrengsten want de drie trajectcontroles hebben een prijskaartje.

"Per trajectcontrole moet je toch rekenen op een 150 000 euro investeringskost in het plaatsen van de camera's. En er blijft natuurlijk ook een recurrente kost in de back office personeel dat ter beschikking wordt gesteld of tewerk gesteld wordt voor de verwerking van de gegevens. Dus in totaliteit toch een aanzienlijk bedrag van investeringen in verkeersveiligheid.", besluit Debroux.

Volgende week worden de palen voor de trajectcontroles geplaatst en in het najaar zullen ze in werking treden.

Gerelateerd nieuws

  • 332 jaar na de gruwel: wandeling moet slag van Neerwinden herdenken

    332 jaar na de gruwel: wandeling moet slag van Neerwinden herdenken

  • Animal Rescue Service vzw vangt 5 gedumpte cavia's in Landen: "Vrouwtje vanmorgen bevallen van 4 jongen"

    Animal Rescue Service vzw vangt 5 gedumpte cavia's in Landen: "Vrouwtje vanmorgen bevallen van 4 jongen"

  • Drie trajectcontroles in Landen hebben in 3 maanden meer dan 10.000 boetes opgeleverd: "Alle opbrengsten worden in verkeersveiligheid geïnvesteerd"

    Drie trajectcontroles in Landen hebben in 3 maanden meer dan 10.000 boetes opgeleverd: "Alle opbrengsten worden in verkeersveiligheid geïnvesteerd"

  • Landen betrekt Oekraïners bij stadsdiensten als vrijwilliger: "Groot succes en een win-win voor alle partijen"

    Landen betrekt Oekraïners bij stadsdiensten als vrijwilliger: "Groot succes en een win-win voor alle partijen"

  • Wateroverlast zorgt in Landen voor verschillende water- en modderstromen, straten worden vandaag proper gemaakt

    Wateroverlast zorgt in Landen voor verschillende water- en modderstromen, straten worden vandaag proper gemaakt

Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële / strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig voor het functioneren van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden meestal geplaatst als reactie op jouw acties, zoals het instellen van privacyvoorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Zonder deze cookies is een goede communicatie en navigatie niet mogelijk.
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    Hieronder vallen:
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden (bijvoorbeeld het beveiligen van formulieren met behulp van captcha's of het weergeven van externe video’s). Ze kunnen door ons of door externe partners ingesteld worden wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies houden we websitebezoeken en verkeer bij, zodat we inzicht krijgen in hoe onze website presteert en waar we kunnen verbeteren. Ze helpen ons te zien welke pagina's populair zijn en hoe bezoekers zich door de website bewegen.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .

We hebben je toestemming nodig om dit formulier te versturen.

We hebben je toestemming nodig.

Het vakje is alvast aangevinkt. Je hoeft enkel je voorkeuren opnieuw op te slaan.

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren en statistieken te verzamelen. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image