Leuven past plannen voor Koning Albertlaan aan na inspraak buurtbewoners
De stad Leuven heeft haar ontwerp voor de heraanleg van de Koning Albertlaan in Kessel-Lo bijgestuurd na opmerkingen van buurtbewoners. Gisteren werd het aangepaste plan voorgesteld aan een 120-tal inwoners tijdens een infomoment.
Veiliger fietsen richting Martelarenlaan
Een belangrijke wijziging in het vernieuwde ontwerp is de aanleg van een gemarkeerd fietspad tussen de Koningin Astridlaan en de Martelarenlaan. Uit tellingen blijkt dat veel fietsers daar momenteel het voetpad gebruiken of zelfs in tegenrichting rijden om files te ontwijken, vooral tijdens de ochtendspits. Dat leidt tot onveilige situaties.
In de rest van de Koning Albertlaan komen fietssuggestiestroken op de rijbaan. Deze geven fietsers een zichtbare plaats op de weg, maar auto's mogen er ook over rijden.
Parkeren
Het aangepaste ontwerp voorziet op meerdere plaatsen parkeerplaatsen aan beide zijden van de straat. Volgens schepen van openbare werken en mobiliteit Dirk Vansina werd bij het nieuwe plan nog meer rekening gehouden met de parkeerbehoefte van bewoners en lokale handelaars. Daarnaast wordt de buurtparking aan de rotonde bij de Albert Dejonghestraat uitgebreid tot zo’n 35 plaatsen, met ruimte voor deelwagens en laadpalen voor elektrische voertuigen.

Meer groen en biodiversiteit
De bestaande kerselaars verdwijnen, omdat hun wortels het voetpad beschadigen en de bomen in slechte gezondheid verkeren. In de plaats komen er ongeveer 60 nieuwe bomen in de straat en nog eens een twintigtal op de buurtparking.
“Bij de aanleg zorgen we voor voldoende wortelruimte, zodat de bomen gezond kunnen groeien,” zegt schepen Vansina. “We planten opnieuw bomen aan beide zijden van de laan om het karakter van de straat te behouden. Ook de voetpaden worden vernieuwd en krijgen een veilige breedte van minstens 1,5 meter.”
Positieve ontvangst door buurt
Tijdens een infomoment gisterenavond kregen buurtbewoners een uitgebreide toelichting bij het nieuwe ontwerp. Ze konden de plannen bekijken en vragen stellen aan medewerkers van de stad. Na goedkeuring door de gemeenteraad kan de stad een aannemer aanstellen. De werken starten ten vroegste in de eerste helft van volgend jaar en gaan 2,5 miljoen euro kosten.
“De reacties waren unaniem positief. Iedereen leek het erover eens dat dit een duidelijke verbetering is tegenover het vorige ontwerp. We werken nu verder aan een definitieve versie." Dirk Vansina, schepen van openbare werken en mobiliteit
