De industriële hallen krijgen een buurtgerichte, socio-culturele invulling en het park wordt uitgebreid. Er komen nieuwe gezinsvriendelijke en betaalbare woningen en het conservatorium krijgt ook een plek op de site. Buurtbewoners en gebruikers van de site werden nauw betrokken bij de opmaak van het vernieuwde masterplan.
We beseffen dat de site de voorbije jaren ingrijpend veranderd is. Een blinde vlek groeide uit tot het nieuwe hart van Kessel-Lo. Er zijn heel wat mensen komen wonen en de site trekt veel bezoekers. Die populariteit brengt ook nieuwe uitdagingen en noden met zich mee. Daar willen we rekening mee houden bij de verdere ontwikkeling van de site. Lies Corneillie - Schepen van Wonen
Het eerste masterplan voor de site dateert van 2003. Op twintig jaar tijd is er veel veranderd en dus drong een actualisering van het masterplan zich op. De site heeft omwille van haar centrale ligging en dichtbij het station veel potentieel en is de aangewezen plek om woningen te voorzien maar ook gemeenschapsfuncties. De stad werkte hiervoor samen met het studiebureau Sweco - aNNo.
Nieuwe invulling voor de hallen
Het masterplan onderzocht een definitieve invulling voor hallen 4 en 5, hal 9, de zone voor hal 9 en de weegbrug in de Locomotievenstraat. De hallen 4 en 5 en de weegbrug zullen onderdak geven aan buurtgerichte, socio-culturele en commerciële initiatieven. Er wordt over gewaakt dat de nieuwe invulling goed ingepast kan worden in de buurt. Zo wil de stad bijvoorbeeld enkel initiatieven die weinig autoverkeer aantrekken en moet het industriële erfgoed zorgvuldig gerestaureerd worden.
De renovatie van hal 9, de grote hal aan de Karel Schurmansstraat, is het eerste grote project de komende jaren.
In hal 9 komt het nieuwe jeugdcentrum van de stad. Het wordt een speel-, leer-, en ontmoetingsplek voor alle kinderen en jongeren: een creatieve plek die hen aanmoedigt om te experimenteren en ontdekken. Zowel de binnenruimte van hal 9 als de buitenruimte wordt toegankelijk voor kinderen en jongeren. Het ontwerp voor die inrichting is klaar. Eind augustus 2025 starten de restauratiewerken aan de bestaande hal en in de zomer dienen we een aanvraag in voor een omgevingsvergunning voor de inrichting van de hal. Dirk Vansina - Schepen van Jeugd
Aanvankelijk was er kinderopvang op de Centrale Werkplaatsen gepland, maar die zal na verder onderzoek op een andere locatie gerealiseerd worden.
Twee nieuwe gebouwen
Het masterplan voorziet twee nieuwe gebouwen die qua architectuur zullen aansluiten bij de bestaande gebouwen.
In het Parkgebouw, voor hal 9 en langs de Locomotievenstraat, komen gezins- en budgetvriendelijke woningen. Het wordt een kleiner en lager gebouw dan het vorige voorstel. In tegenstelling tot de plannen van 't Wisselspoor komen er in dit gebouw alleen woningen, dus geen kinderopvang, horeca of conservatorium. Tussen de nieuwe woningen en hal 9 komt een park, ideaal om te spelen. Lies Corneillie - Schepen van Wonen
Op een deel van de groene strook tussen hal 4 en het Blauwputplein komt het nieuwe Pleingebouw, ook wel hal 3 genoemd. Hier zal mogelijk het conservatorium een nieuwe plek krijgen. In de hoek van de nieuwe hal en hal 4 is er plaats voor een horecaterras.
Deze invulling biedt veel voordelen zowel voor de buurt als voor het uitzicht van de site. Zo zal het Blauwputplein gezelliger aanvoelen. Doordat de nieuwe gebouwen lager zullen zijn dan initieel voorzien, zal er minder schaduw op de omgeving zijn. De functies worden slim verdeeld. Zo komt er rond het Blauwputplein stedelijke levendigheid met ruimte voor ontmoeting, activiteiten of horeca. In de oostelijke zone ligt de focus op wonen en zal het rustiger zijn. De komende jaren onderzoekt de stad verder hoe de bestaande en nieuwe gebouwen op een zo duurzaam mogelijke manier energie kunnen gebruiken.
Deze tekening toont mogelijke volumes voor het Parkgebouw en Pleingebouw. Op die manier kunnen de afmetingen en inplanting beter getoond worden. De architectuur van de gebouwen moet nog ontworpen worden. De gebouwen zullen dus subtieler van vorm zijn dan de massieve blokken hier afgebeeld.
Uitbreiding park
Het Treinpark zal uitgebreid worden langs de Locomotievenstraat en zal bestaan uit rustige en drukke plekjes. Tussen hal 9 en de nieuwe woningen komen natuurlijke speelelementen. Er komt ook en wadi waarin regenwater kan opgevangen worden. Dit helpt bij het tegengaan van droogte en wateroverlast.
Buurt actief betrokken
Dialoog met de buurt is een rode draad bij de vernieuwing van het masterplan. Zo waren er twee grote infomomenten voor alle buurtbewoners. Hun opmerkingen werden mee verwerkt. Daarnaast volgde een werkgroep van huidige en toekomstige buurtbewoners en gebruikers van de site, lokale handelaars en organisaties uit de buurt het ontwerpproces van nabij op. Zij formuleerde kansen en bezorgdheden in een reflectienota. Ook bij de uitwerking van de concrete projecten zal de stad de buurt blijven betrekken.
Verder onderzoek naar mobiliteitsimpact
Mobiliteit is een belangrijk thema in het masterplan. Het onderzoeksbureau deed onderzoek naar parkeren en verkeersstromen in en rond de Centrale Werkplaatsen. Op basis daarvan stelde ze een aantal richtlijnen op. Die worden de komende maanden verder bestudeerd en in detail uitgewerkt. In opdracht van de stad zal het studiebureau de komende maanden een mobiliteitsstudie (MOBER+) opstellen. Die studie zal een gedetailleerde kijk geven op het toekomstige verkeer en ook een beoordeling rond geluid, luchtkwaliteit en waterbeheer omvatten.
Vast staat dat de Centrale Werkplaatsensite een wandel- en fietsvriendelijke plek blijft met voldoende fietsenstallingen en een extra wandelpad parallel aan de Locomotievenstraat. De huidige fietscentrale verhuist en wordt een parking voor bewoners en bezoekers toegankelijk via de Werkhuizenstraat. Om de doorstroming van het openbaar vervoer op de Diestsesteenweg te verbeteren en om de veiligheid van voetgangers en fietsers te vergroten, zullen er parkeerplaatsen van de steenweg naar de nieuwe parking verplaatst worden. Hierdoor komt er meer ruimte voor groen, wandelen en fietsen langs de steenweg. Daar komt er ook een nieuwe bushalte. Leveranciers zullen kunnen laden en lossen via de Diestsesteenweg en het Blauwputplein. Leveringen voor hal 9 zullen via de Smidsestraat en de Stoomstraat gaan.
Wat volgt
De herontwikkeling van de Centrale Werkplaatsen gebeurt in fases. Eerst op de planning is de aanleg van een groene strook naast en de vergroening van het Blauwputplein en de renovatie van hal 9 tot kinder- en jongerencentrum. Daarna volgt de heraanleg van de parking en de steenweg. Vervolgens starten de restauratie van de hallen, de nieuwbouwprojecten en de invulling van de hallen. Alles moet kaderen binnen de afgesproken krijtlijnen van het masterplan.
De stad zal een oproep lanceren naar consortium van externe partners voor de restauratie en herbestemming van de hallen 4 en 5 en de weegbrug, de bouw van het Park- en het Pleingebouw en de aanleg van de publieke ruimte.
Het masterplan ligt samen met een mobiliteitsstudie, die richtlijnen geeft rond parkeren en verkeersstromen, ter goedkeuring voor op de gemeenteraad van oktober.
Toevoegen aan startscherm
Deze website heeft een app. Voeg deze toe aan je startscherm om hem te installeren.
1) Druk op de deelknop
2) Druk op 'Zet op beginscherm'
Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.
Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring en ons Privacybeleid .