Oppositiepartij PRO Linter vindt dat te veel opbrengst van trajectcontroles naar privéfirma's gaan: "Gemeente houdt amper 30 procent over"
Een te groot bedrag van wat de trajectontroles in Linter opleveren, gaat naar de privéfirma's die ze beheren. Dat zegt oppositiepartij PRO Linter. Uit cijfers blijkt dat de gemeente amper 30 procent van de opbrengst overhoudt, terwijl PRO Linter vindt dat het volledige bedrag moet geinvesteerd worden in een veiligere omgeving. Daarnaast vindt de partij ook dat er aan basisschool De Regenboog in Neerlinter een zone 30 moet komen, dat kan nu niet omdat daar al een trajectcontrole is. Volgens het gemeentebestuur doen de trajectcontroles juist goed hun werk en houdt het merendeel van de bestuurders zich ondertussen aan de snelheid.
Midden vorig jaar installeert de gemeente Linter 4 trajectcontroles op haar grondgebied: 3 daarvan liggen op de Grote Steenweg, de andere in de Heidestraat. Begin dit jaar volgt een 5de trajectcontrole aan de Helen-Bosstraat vlakbij het gemeentehuis. Burgemeester Marc Wynants vindt de evaluatie van de controles positief.
"De cijfers zijn in dalende trend. Als ze dalen, wil dat zeggen dat onze verkeersveiligheid toeneemt en dat we een extra element hebben om de criminaliteit te bestrijden." Marc Wynants (cd&v Linter), Burgemeester
"Er zijn ongeveer een 1,6 miljoen voertuigen gepasseerd in 2024", zegt Wynants. "Ongeveer 4800 boetes werden uitgeschreven. En dit jaar zitten we op 1500. Maar er is dit jaar een traject bijgekomen."
Zone 30
Oppositiepartij Pro Linter vindt niet elke locatie voor de trajectcontroles goed gekozen. In de Heidestraat bijvoorbeeld is een zone 30 aan de school belangrijker, klinkt het. Daarnaast vindt PRO Linter de bedragen die de privéfirma's opstrijken buitenproportioneel.
"Er werd voorzien door het bestuur dat de opbrengst van die GAS-boetes van de trajectcontroles zou gaan naar ingrepen voor meer verkeersveiligheid. Maar nu blijkt uit de jaarrekening van 2024 dat er maar 30 procent overblijft." Stef Goris (PRO Linter), Gemeenteraadslid
Volgens Goris gaat het grootste deel van de opbrengst naar privéfirma's. "Dat gaat over 15.000 euro per maand om eigenlijk 4 camera's uit te lezen. Wij vinden dat bedrag hallucinant groot en wij hadden dat bedrag liever in onze kas van de gemeente gezien om inderdaad maatregelen te kunnen nemen."
Onevenwichtige verdeling
Het gemeentebestuur vindt de verdeling wel eerlijk. "Wij hebben die investeringen ook niet gedaan", zegt Wynants. "1 trajectcontrole moet je ramen op ongeveer 180.000 euro. We hebben er 5 nu dus reken maar uit. Die middelen hebben we niet."
"Een externe partner heeft daarin geïnvesteerd, dat wil ook zeggen dat zij een deel van die inkomsten mogen hebben hé." Marc Wynants (cd&v Linter), Burgemeester
Oppositiepartij PRO Linter wil opnieuw over die contracten onderhandelen. Daar is de burgemeester niet voor te vinden: "Ik zie niet in waarom we dat zouden doen, die contracten zijn kei goed. Trouwens de oppositie heeft het allemaal mee goedgekeurd. Die lopen en wij zijn heel tevreden van de resultaten ervan, waarom zou je dan moeten onderhandelen?"
In totaal brachten de trajectcontroles de gemeente al ruim 77.000 euro op, meer dan 188.000 euro is naar privéfirma's gegaan.