Opvallende affiche van RZ Tienen en huisartsenkring vraagt aandacht voor borstkankerscreening: "Slechts de helft van de vrouwen gaat in op de uitnodiging."
Een opvallende bewustmakingscampagne van het regionaal ziekenhuis samen met huisartsenkring Zuid-Oost Hageland. Zij willen vrouwen aanmoedigen om zeker een screeningsmammografie te maken om borstkanker op te sporen. Vrouwen tussen 50 en 69 krijgen daar om de twee jaar een uitnodiging voor, maar maar de helft gaat daar op in. Dat kan beter, en dus maken ze de vergelijking met... mandarijnen.
Mandarijnen en clementines
De twee borstchirurgen van het RZ Tienen doen vanmorgen geen operatie op een borst maar op... mandarijnen en clementines. Het fruit staat dit jaar centraal tijdens hun bewustmakingscampagne rond borstkanker. Want net zoals je bij een mandarijn de pitjes pas ziet als je het fruit opent, moet je ook de borst binnenin bekijken om een knobbeltje terug te vinden.
(Lees verder onder de foto.)

Maar veel vrouwen tussen 50 en 69 laten zich niet screenen, hoewel ze daar om de twee jaar een uitnodiging voor krijgen. En daar willen ze verandering in brengen. "We weten dat als er extra aandacht en campagnes zijn, dat later ook zichtbaar is in onze cijfers", zegt Jo Van den Bossche. "Het goede nieuws is, de cijfers in onze regio zijn beter dan in Vlaanderen."
"Nog altijd maar 53% van de vrouwen gaat in op de uitnodiging om een mammografie te maken, dat is niet goed." Jo Van den Bossche, Coördinator huisartsenkring Zuid-Oost Hageland
(Lees verder onder de foto.)

Kanker vroeg opsporen
Huisartsen worden ook aangespoord om hun patiënten aan te moedigen de screeningsmammografie zeker niet over te slaan. Want 1 op de 8 vrouwen krijgt in haar leven te maken met de ziekte. "Het doel van de screening is om borstkanker te vinden voor je ze zelf kan voelen", legt Lotte Claes uit. "Maar we proberen ook borstkankers te vinden als ze nog maar heel pril zijn."
"Het vroeg opsporen van borstkanker maakt de behandeling vaak veel minder uitgebreid." Lotte Claes, Borstchirurg RZ Tienen
"Zo kunnen we ook de overlevingskansen en de kansen dat het niet meer terugkomt optimaliseren", aldus Claes.
Je kan de affiche zien hangen bij tal van hulpverleners binnen de eerstelijnszone, bh's op de muren en het plafond moeten de campagne nog extra kracht bijzetten.
