Organisatie Sint-Maartensvuur in Tielt-Winge lijdt duizenden euro's verlies door fraude: "Besteld met telkens hetzelfde screenshot van een Payconiq-betaling"
De organisatie van het Sint-Maartensvuur in Tielt-Winge is voor duizenden euro's opgelicht. Maandagavond hebben meerdere mensen drank- en eetbonnen gekocht met Payconiq, een online betalingsmogelijkheid. Sommigen van hen betaalden één keer een klein bedrag, en toonden daarna telkens opnieuw een schermafbeelding op hun telefoon van de eerste bestelling, terwijl ze voor honderden euro's aan drank kochten. De organisatie is ontgoocheld.
Duizenden euro's
Ongeveer 3.000 mensen zakten af naar het Sint-Maartensvuur, een succes dus . Al had niet iedereen goede bedoelingen. Zo blijkt dat sommige klanten gefraudeerd hebben. "Het is heel simpel", legt Jo Langela uit.
"Je komt naar de bonnetjesstand. Je koopt één bonnetje ter waarde van 1 of 2 euro. Je laat het groene schermpje zien als je betaalt met Payconiq. Van dat scherm neem je een screenshot, dus je hebt een groen scherm als foto. Die bewaar je, en dat is meteen je groen scherm voor de rest van de avond."
"Je hebt letterlijk 1 euro betaald, maar je gaat zo voor je vrienden bonnetjes halen ter waarde van honderden euro's." Jo Langela, Organisator Sint-Maartensfeesten
Zeker als er tientallen mensen staan te wachten op drank, is het niet mogelijk elk scherm apart grondig te gaan controleren, zegt de organisatie. De mensen aan de drankenstand zagen dus niet dat het bedrag niet klopte. De fraudeurs lichten de organisatie voor duizenden euro's op.
(Lees verder onder de foto.)

Geen verdere stappen
Het is uiteindelijk iemand van de groep zelf die de oplichting komt toegeven. Verdere stappen onderneemt de organisatie wel niet. "Wij gaan niemand met de vinger wijzen, het is ook heel moeilijk te bewijzen wie", zegt Jo. Het is ook heel erg moeilijk om te weten wie schuldig is. We gaan er ook niemand uitpikken die we hebben betrapt."
"We ondernemen geen stappen omdat de groep te groot is en het ook moeilijk is om te bewijzen." Jo Langela, Organisator Sint-Maartensfeesten
"Het heeft geen zin om een enkeling te straffen voor wat een hele groep heeft gedaan", vult hij aan. "We gaan leren naar de toekomst toe. Die tweede editie zal zonder Payconiq zijn. Daar moeten we een oplossing voor vinden."
(Lees verder onder de foto.)

Ook op andere plaatsen
Met zijn getuigenis hoopt Jo vooral dat andere organisatoren niet in dezelfde situatie terechtkomen. "Als het hier gebeurt gaat het ook op andere plaatsen gebeuren", zegt hij. "Het is poepsimpel, dus bij deze zijn de andere organisaties gewaarschuwd dat het kan."
Wij hopen dat we ondanks dit dat we toch uit die rode cijfers geraken. Dat is heel belangrijk, en zo'n zaken dragen daar niet toe bij." Jo Langela, Organisator Sint-Maartensfeesten
Of de organisatie uiteindelijk afsluit met verlies, moet dus nog blijken.

Statement Bancontact Payconiq Company
Bancontact Payconiq Company heeft met spijt kennisgenomen van de fraude die heeft plaatsgevonden tijdens het Sint-Maartensvuur in Tielt-Winge, georganiseerd door de vzw Hagelandse 101. Wij leven sterk mee met de organisatoren die, ondanks een succesvol evenement, nu met financiële verliezen worden geconfronteerd door het oneerlijke gedrag van een kleine groep bezoekers.
Het is cruciaal om te benadrukken dat het gemelde probleem (het tonen van een screenshot van een eerdere, kleine betaling bij een grotere aankoop) geen beveiligingslek is in de Payconiq-app of het betaalsysteem zelf. Wij herinneren organisatoren er met klem aan dat de validatie van elke transactie altijd op de eigen systemen van de handelaar moet gebeuren: een betaling is pas definitief en geldig wanneer de organisatie dit direct ziet verschijnen in hun eigen Payconiq Merchant Portal (het online dashboard) én/of bevestigd ziet op de kassa-terminal of in de Payconiq Merchant App.
Het is onvoldoende en risicovol om enkel te vertrouwen op de bevestiging die de klant toont op zijn of haar eigen mobiele telefoon (zoals een screenshot).
Om deze vorm van fraude, die profiteert van drukte en haast, te voorkomen, zijn er oplossingen die specifiek zijn ontworpen voor evenementen en drukke omgevingen:
- Payconiq GO: Voor drukke evenementen raden wij deze oplossing aan. De handelaar voert het bedrag zelf in via de Merchant App en ontvangt de live, onmiddellijke bevestiging op zijn eigen toestel.
- Controle op de eigen systemen: Vrijwilligers moeten altijd de betaling controleren op de eigen terminal of in de Merchant App van de organisatie, vóór het overhandigen van de goederen. Een screenshot is nooit een geldige validatie.
- Vrijwilligerstraining: Zorg voor een duidelijke training van het personeel over deze strikte verificatieprocedure.
De organisatie heeft ons momenteel in verband met dit specifieke incident nog niet gecontacteerd. Maar wij staan klaar om hen en alle andere Payconiq-gebruikers te begeleiden met advies op maat om de correcte verificatieprocedures te garanderen. Samenwerking en het correct toepassen van de verificatieprocedures zijn cruciaal om de voordelen van contactloos betalen ten volle te benutten.
We gaan in dit geval ook de organisatie pro-actief benaderen om alle procedures met hen te overlopen, om ervoor te zorgen dat dit soort situaties zich in de toekomst niet meer kunnen herhalen.