Protest tegen verplaatsen knip Burchtstraat, stad legt negatief advies naast zich neer: "De voordelen wegen op tegen de nadelen"
De beslissing van het stadbestuur van Leuven om de knip in de Burchtstraat te verplaatsen doet heel wat stof opwaaien. Onder meer de fietsersbond vreest dat er in de toekomst veel sluipverkeer door de Burchtstraat zal rijden en dat maakt de situatie er minder veilig voor fietsers. Ook de dienst mobiliteit en de politie gaven een negatief advies voor de plannen. Maar volgens de stad wegen de voordelen op tegen de nadelen.
De knip in de Burchtstraat. Door de werken aan de Vaartkom is ze tijdelijk niet van kracht, maar normaal gezien mogen hier geen auto's rijden. Dat verandert in oktober. De stad verplaatst de knip naar de havenkant, zo'n 300 meter verderop.
"Voordeel is dat de parking Vaartkom beter bereikbaar wordt, zonder het drukke Johanna-Maria Artoisplein te moeten gebruiken. En we willen die parking extra inzetten als randparking voor de bezoekers." Dirk Vansina (cd&v), Schepen van Mobiliteit
De stad ziet nog meer voordelen in, dan alleen de parking die beter bereikbaar wordt: "De belangrijke voetgangersoversteek van mensen die van het plein voor OPEK naar het Sluispark zich bewegen. En een derde reden was: de Kolonel Begaultlaan gaat in transitie na de werken aan de Vaartkom, en we willen die Kolonel Begaultlaan voldoende mobiliteit geven om die transitie te kunnen inzetten."
Sluipverkeer
Dezelfde meerderheidspartijen beslisten in de vorige legislatuur om de knip in de Burchtstraat te plaatsen, toen om het sluipverkeer aan te pakken. Dat was goed nieuws voor de fietsers, die hier vrij spel kregen. En dus is de Fietsersbond niet tevreden met deze verandering. Ook Wouter Florizoone, mobiliteitsexpert en lid voor Groen in de vorige gemeenteraad, uit kritiek.
"Als er file is op de Leuvense ring, krijg je sluipverkeer. En ook het effect met fietsers: als je veel meer verkeer gaat mengen met fietsers in een fietsstraat bijvoorbeeld, zorgt dat voor onveilige verkeerssituaties." Wouter Florizoone, Mobiliteitsexpert
"De knip zorgt ervoor dat je hier opnieuw heel wat verkeer doorjaagt", zegt Florizoone. "Tussen Ridderstraat, kruispunt Burchtstraat en het Engelsplein richting Artoisplein. Je gaat daar opnieuw heel wat verkeer doorjagen."
Opvallend: om gelijkaardige redenen hebben de politie en dienst Mobiliteit een negatief advies gegeven om de knip hier weg te halen. Dat legt het stadsbestuur dus naast zich neer.
"We hebben de cultuur in Leuven om onze diensten alle vrijheid te geven om ons als experten te informeren. De voor- en nadelen aan het college mee te geven, maar het is aan het college om een beslissing te nemen." Dirk Vansina (cd&v), Schepen van Mobiliteit
"Langs de andere kant merkten we toch ook dat er wat sluipverkeer in Wilsele-Dorp was", zegt Vansina. "Om die knip in de Burchtstraat te vermijden. Dus dat sluipverkeer kunnen we dan weer uit Wilsele-Dorp halen. Er zijn voor- en nadelen, en die beslissing hebben we met het college gemaakt."
De stad gaat de gevolgen van de verkeerswijziging opvolgen, en aanpassingen uitvoeren als dat nodig is.