Stad Leuven en De Lijn onderzoeken hoe ze busstation veiliger kunnen maken: "Misschien bushaltes verplaatsen naar achterkant of stelplaats"

Stad Leuven en De Lijn onderzoeken hoe ze busstation veiliger kunnen maken: "Misschien bushaltes verplaatsen naar achterkant of stelplaats"

Stad Leuven en De Lijn onderzoeken hoe ze busstation veiliger kunnen maken: "Misschien bushaltes verplaatsen naar achterkant of stelplaats"

De stad Leuven en De Lijn gaan samen onderzoeken hoe ze het busstation veiliger kunnen maken. Vorig jaar gebeurde er nog een dodelijk ongeval met een bus. Met de studie wil de stad onder meer kijken of het mogelijk is om enkele bushaltes te verhuizen, bijvoorbeeld naar de achterkant van het station of de oude stelplaats. Tegen het najaar zou de studie klaar moeten zijn.

Leuven is een van de drukste busstations van het land. Bussen, fietsers en voetgangers komen hier samen en dat zorgt soms voor gevaar. De voorbije jaren gebeurden hier al meerdere ongevallen, vorig jaar stierf een vrouw van 27 nadat ze werd aangereden door een bus. De stad en de Lijn gaan nu onderzoeken hoe ze het station veiliger kunnen maken.

"We hebben al samen met de Lijn een aantal maatregelen genomen op korte termijn. Maar we willen nu een studie lanceren, de stad en De Lijn, om na te gaan hoe dat we op langere termijn de ganse omgeving kunnen veiliger maken." Dirk Vansina (cd&v), Schepen van Mobiliteit

Het busstation op lange termijn veilig maken, gaat samen met andere ingrepen in de omgeving die staan te gebeuren. "Dat moet samen lopen met de herinrichting van het Martelarenplein waar we plannen rond hebben en met de herinrichting rond wat we de knoop van Kessel-Lo noemen. Dat is waar de Diestsesteenweg aansluit op de Martelarenlaan en op de Vuurkruisenlaan", zegt Vansina. 

Beschikbare ruimte

De focus ligt dus op het busverkeer. De vraag is of het mogelijk is om dat beter te organiseren met de ruimte die er is. "En er wordt zeker ook gekeken naar de achterkant van het station, dus de kant Martelarenlaan", zegt Vansina. "Zijn er daar mogelijkheden om het busvervoer en de stopplaatsen te spreiden over de ruimte, om op die manier de drukte ook te spreiden."

"De studie zal zich ook uitbreiden richting de oude stelplaats van de Lijn. Kunnen we daar bussen meer ruimte geven?" Dirk Vansina (cd&v), Schepen van Mobiliteit

De studie zal ongeveer 75.000 euro kosten, de stad en de Lijn betalen elk de helft. Tegen het najaar zou de studie klaar moeten zijn.

HERBEKIJK: Studente van 27 uit India overleden na tragisch ongeval aan busstation van Leuven (20 februari 2024)

Bekijk meer nieuws over:

Gerelateerd nieuws

  • KU Leuven sluit massale fraude tijdens toelatingsexamen Geneeskunde uit: "Vertrouwen in studenten"

    KU Leuven sluit massale fraude tijdens toelatingsexamen Geneeskunde uit: "Vertrouwen in studenten"

  • N-VA Leuven vraagt meer garanties voor buurtbewoners bij aanleg Bruulparking: "Parking is niet nodig, zal altijd volstaan door podiumkunstenzaal en buurtbewoners zijn parkeerplaats kwijt"

    N-VA Leuven vraagt meer garanties voor buurtbewoners bij aanleg Bruulparking: "Parking is niet nodig, zal altijd volstaan door podiumkunstenzaal en buurtbewoners zijn parkeerplaats kwijt"

  • Tiental bewoners van drie woonzorgcentra in Leuven lopen STEC-besmetting op: "Infectie kan zware gevolgen hebben"

    Tiental bewoners van drie woonzorgcentra in Leuven lopen STEC-besmetting op: "Infectie kan zware gevolgen hebben"

  • Innoptus Solar Team van KU Leuven staat weer op tweede plaats op WK voor zonnewagens: "Benieuwd wie morgen als eerste finisht"

    Innoptus Solar Team van KU Leuven staat weer op tweede plaats op WK voor zonnewagens: "Benieuwd wie morgen als eerste finisht"

  • Middelbare school Sancta Maria in Leuven heeft nieuwe gevelbedekking in teken van LOV2030

    Middelbare school Sancta Maria in Leuven heeft nieuwe gevelbedekking in teken van LOV2030

Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële / strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig voor het functioneren van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden meestal geplaatst als reactie op jouw acties, zoals het instellen van privacyvoorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Zonder deze cookies is een goede communicatie en navigatie niet mogelijk.
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    Hieronder vallen:
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden (bijvoorbeeld het beveiligen van formulieren met behulp van captcha's of het weergeven van externe video’s). Ze kunnen door ons of door externe partners ingesteld worden wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies houden we websitebezoeken en verkeer bij, zodat we inzicht krijgen in hoe onze website presteert en waar we kunnen verbeteren. Ze helpen ons te zien welke pagina's populair zijn en hoe bezoekers zich door de website bewegen.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .

We hebben je toestemming nodig om dit formulier te versturen.

We hebben je toestemming nodig.

Het vakje is alvast aangevinkt. Je hoeft enkel je voorkeuren opnieuw op te slaan.

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren en statistieken te verzamelen. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image