Stad Leuven wil de Leuvense ring herinrichten: "Verkeersveiligheid en mobiliteit aanpakken"
De stad Leuven wil de volledige Leuvense ring herinrichten. Een studiebureau onderzoekt welke punten moeten worden aangepakt om de verkeersveiligheid en de mobiliteit rond het station en van en naar de stad te verbeteren. Het studiebureau focust ook op de heraanleng van de Knoop van Kessel-Lo en het busstation. De studie kost in totaal zes miljoen, de helft daarvan wordt gesubsidieerd door Europa.
Knoop van Kessel-Lo
De grootste focus ligt op de herontwikkeling van de Knoop van Kessel-Lo. De plannen omvatten onder meer een nieuwe fietsbrug, veilige en toegankelijke fietsroutes, ruimte voor bouwprojecten én een betere aansluiting op het station.
“Dit project is een essentiële schakel tussen het station en het toekomstige wetenschapspark Leuven Noord. We willen hier een plek creëren waar verkeersveiligheid, vlotte doorstroming en leefkwaliteit samenkomen." Schepen van Mobiliteit Dirk Vansina
Duurzame mobiliteit
Leuven is een snelgroeiende stad, zowel qua inwonersaantal als economisch belang. Om mobiliteit en bereikbaarheid op peil te houden zijn investeringen in infrastructuur cruciaal. Daarom wordt ook ingezet op andere projecten, zoals de herinrichting van het busstation samen met De Lijn, en de opwaardering van verbindingswegen zoals de Diestsesteenweg, Mechelsesteenweg en de Leuvense Ring.
"Dankzij deze Europese steun kunnen we sneller werk maken van duurzame mobiliteitsoplossingen voor de toekomst" Schepen van Mobiliteit Dirk Vansina
De subsidie komt uit het Europese CEF-fonds (Connecting Europe Facility), dat investeert in infrastructuurprojecten die de verbinding tussen economische centra in Europa versterken. De stad Leuven, het Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn dienden samen een dossier in voor bijna zes miljoen euro aan studie- en voorbereidingskosten. De helft daarvan, ruim drie miljoen euro dus, wordt nu gefinancieerd door Europa.
De verdeling van de subsidie ziet er als volgt uit:
- 67% gaat naar de stad Leuven
- 30% naar het Agentschap Wegen en Verkeer
- 3% naar De Lijn.