Stad Leuven wil de Leuvense ring herinrichten: "Verkeersveiligheid en mobiliteit aanpakken"

Stad Leuven wil de Leuvense ring herinrichten: "Verkeersveiligheid en mobiliteit aanpakken"

Stad Leuven wil de Leuvense ring herinrichten: "Verkeersveiligheid en mobiliteit aanpakken"

De stad Leuven wil de volledige Leuvense ring herinrichten. Een studiebureau onderzoekt welke punten moeten worden aangepakt om de verkeersveiligheid en de mobiliteit rond het station en van en naar de stad te verbeteren. Het studiebureau focust ook op de heraanleng van de Knoop van Kessel-Lo en het busstation. De studie kost in totaal zes miljoen, de helft daarvan wordt gesubsidieerd door Europa.

Knoop van Kessel-Lo

De grootste focus ligt op de herontwikkeling van de Knoop van Kessel-Lo. De plannen omvatten onder meer een nieuwe fietsbrug, veilige en toegankelijke fietsroutes, ruimte voor bouwprojecten én een betere aansluiting op het station.

“Dit project is een essentiële schakel tussen het station en het toekomstige wetenschapspark Leuven Noord. We willen hier een plek creëren waar verkeersveiligheid, vlotte doorstroming en leefkwaliteit samenkomen." Schepen van Mobiliteit Dirk Vansina

Duurzame mobiliteit

Leuven is een snelgroeiende stad, zowel qua inwonersaantal als economisch belang. Om mobiliteit en bereikbaarheid op peil te houden zijn investeringen in infrastructuur cruciaal. Daarom wordt ook ingezet op andere projecten, zoals de herinrichting van het busstation samen met De Lijn, en de opwaardering van verbindingswegen zoals de Diestsesteenweg, Mechelsesteenweg en de Leuvense Ring.

"Dankzij deze Europese steun kunnen we sneller werk maken van duurzame mobiliteitsoplossingen voor de toekomst" Schepen van Mobiliteit Dirk Vansina

De subsidie komt uit het Europese CEF-fonds (Connecting Europe Facility), dat investeert in infrastructuurprojecten die de verbinding tussen economische centra in Europa versterken. De stad Leuven, het Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn dienden samen een dossier in voor bijna zes miljoen euro aan studie- en voorbereidingskosten. De helft daarvan, ruim drie miljoen euro dus, wordt nu gefinancieerd door Europa.

De verdeling van de subsidie ziet er als volgt uit: 

  • 67% gaat naar de stad Leuven
  • 30% naar het Agentschap Wegen en Verkeer
  • 3% naar De Lijn.

Gerelateerd nieuws

  • LIVE: Beleuvenissen begint vanavond, reporter Lennert Van Caster blikt samen met organisator Kris Peeters vooruit

    LIVE: Beleuvenissen begint vanavond, reporter Lennert Van Caster blikt samen met organisator Kris Peeters vooruit

  • Thibau Nys: "Ik heb verschrikkelijk hard afgezien. Ik vind het zo jammer dat ik niks heb kunnen betekenen voor de ploeg"

    Thibau Nys: "Ik heb verschrikkelijk hard afgezien. Ik vind het zo jammer dat ik niks heb kunnen betekenen voor de ploeg"

  • Live: Thibau Nys reageert zwaar ontgoocheld na rit 7

    Live: Thibau Nys reageert zwaar ontgoocheld na rit 7

  • TOUR RIT 7: Nys, Stuyven en Van Eetvelt kunnen tempo niet volgen bij eerste passage Mûr-de-Bretagne

    TOUR RIT 7: Nys, Stuyven en Van Eetvelt kunnen tempo niet volgen bij eerste passage Mûr-de-Bretagne

  • Vanavond start Het Groot Verlof

    Vanavond start Het Groot Verlof

Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële / strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig voor het functioneren van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden meestal geplaatst als reactie op jouw acties, zoals het instellen van privacyvoorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Zonder deze cookies is een goede communicatie en navigatie niet mogelijk.
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    Hieronder vallen:
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden (bijvoorbeeld het beveiligen van formulieren met behulp van captcha's of het weergeven van externe video’s). Ze kunnen door ons of door externe partners ingesteld worden wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies houden we websitebezoeken en verkeer bij, zodat we inzicht krijgen in hoe onze website presteert en waar we kunnen verbeteren. Ze helpen ons te zien welke pagina's populair zijn en hoe bezoekers zich door de website bewegen.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .

We hebben je toestemming nodig om dit formulier te versturen.

We hebben je toestemming nodig.

Het vakje is alvast aangevinkt. Je hoeft enkel je voorkeuren opnieuw op te slaan.

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren en statistieken te verzamelen. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image