“Trajectcontroles mogen weg tot heraanleg”: onenigheid tussen Glabbeeks burgemeester Peter Reekmans en Agentschap Wegen en Verkeer over Tiensesteenweg houdt aan
Er zit opnieuw een haar in de boter tussen burgemeester van Glabbeek Peter Reekmans en het Agentschap Wegen en Verkeer over de Tiensesteenweg. Reekmans wil dat de trajectcontroles op Glabbeeks grondgebied verdwijnen, omdat de steenweg nog niet heraangelegd is. Dat het Agentschap dan wel geld binnenhaalt met trajectcontroles, is volgens hem niet eerlijk. Nochtans zegt AWV dat er wel degelijk plannen zijn om de steenweg veiliger te maken, maar dat het Reekmans is die die plannen dwarsboomt.
Melkkoe
De N29 is een druk bereden gewestweg tussen Tienen en Bekkevoort. Op de weg liggen drie trajectcontroles minstens gedeeltelijk op het grondgebied van Glabbeek, geplaatst door het Agentschap Wegen en Verkeer. Die mogen verdwijnen, vindt burgemeester Peter Reekmans, of toch zolang AWV de straat niet heraanlegt. Anders dreigt hij het aanvullend verkeersreglement in te trekken, waardoor geflitste bestuurders geen boete krijgen.
"We zijn het een beetje beu als melkkoe te dienen." Peter Reekmans (Dorpspartij), Burgemeester
"De opbrengst van de trajectcontroles, daar is Glabbeek wel goed voor", zegt Reekmans. "Maar er gebeurt eigenlijk niets aan de N29, de gaten worden niet gemaakt en de kapotte signalisatie wordt niet vervangen. We zijn dat beu."
(Lees verder onder de foto.)

Parkeervakken
Reekmans legt via een aangetekende brief AWV ook een deadline op: voor eind maart wil hij een timing voor de werken. Volgens AWV is het Reekmans zélf die de plannen voor een heraanleg dwarsboomt. AWV wil tussen de Kasseiweg en de Schoolstraat in Bunsbeek de weg heraanleggen met veiligere fietspaden. Maar omdat er dan parkeervakken bij handelaars in het centrum weg moeten, verzet Reekmans zich tegen de plannen. Nochtans kan het volgens AWV niet anders.
(Lees verder onder de video.)
HERBEKIJK: Burgemeester van Glabbeek Peter Reekmans wil niet dat parkeerstroken moeten wijken voor fietspaden op Tiensesteenweg: "Reinste broodroof" (30 oktober)
"Is het onze bedoeling om over de hele lengte van het tracé de parkeerstroken te schrappen? Absoluut niet. We gaan dat enkel doen waar het echt niet anders kan", reageert Anton De Coster.
"De steenweg is op sommige plaatsen zo smal, dat we geen herinrichtingen kunnen uitvoeren zonder aan de parkeerstroken te raken." Anton De Coster, Woordvoerder AWV
"En we kunnen niet verder met dit dossier voor men dat inziet, ook bij de gemeente Glabbeek", besluit De Coster.
(Lees verder onder de foto.)

Waarschuwingsborden en maximumsnelheden
Bovendien was Reekmans in het verleden net vragende partij voor de trajectcontroles, klinkt het nog. Dat deze nu als drukkingsmiddel worden ingezet, kan het AWV niet begrijpen. Dat de situatie op de N29 niet overal veilig is, ook niet voor fietsers, staat buiten kijf. Reekmans wijst er wel op dat volgens hem de kern van het probleem elders ligt. “Verkeersveiligheid begint met een degelijke infrastructuur", zegt hij. "Als je daar jarenlang niets aan doet en ze zelfs niet onderhoudt, dan moet je ook geen trajectcontroles komen plaatsen.”
Het heeft in het verleden al vaker niet goed geboterd tussen de burgemeester van Glabbeek en het Agentschap Wegen en Verkeer over de Tiensesteenweg. Zo was er al discussie over onder meer de waarschuwingsborden voor trajectcontroles en de maximumsnelheden.