Vlaamse regering schrapt investering van 1,7 miljoen euro in Stationsstraat in Landen: "Slecht bestuur, we staan er nu alleen voor"
De stad Landen kan niet meer rekenen op de Vlaamse regering voor de heraanleg van de Stationsstraat. Vlaams minister van Mobiliteit, Annick De Ridder, schrapt de eerder afgesproken Vlaamse investering van 1,7 miljoen euro. 'Slecht bestuur', zegt Landens burgemeester Didier Reynaerts, die niet begrijpt dat het dossier dat bijna in uitvoering kon gaan nu nog herzien wordt. De stad gaat nu op eigen kracht de belangrijke Stationsstraat toch heraanleggen.
Slecht bestuur
Al bijna vijftien jaar willen verschillende bestuursploegen en handelaars in Landen dat de Stationsstraat heringericht wordt. Er moet meer aandacht zijn voor fietsers en voetgangers en minder doorgaand verkeer. Ook de Steenweg op Sint-Truiden moet onder handen genomen worden. Daar zijn nog geen vrijliggende fietspaden.
(Lees verder onder de foto.)

In beide gevallen gaat het om een gewestweg, die eigendom is van de Vlaamse overheid. Beide dossiers stonden op het punt om uitgevoerd te worden, maar de Vlaamse overheid schrapt nu de middelen voor die werken.
"Ik vind dit slecht bestuur." Didier Reynaerts (Open Landen), Burgemeester
"Ik kan begrip hebben voor beslissingen die moeten genomen worden, maar het getuigt niet van goed bestuur om twee dossiers die broodnodig zijn stop te zetten", legt Reynaerts uit. "Dit is nodig voor de verkeersveiligheid en de doorstroming op die twee wegen goed en vlot te laten gaan, met gescheiden fietspaden."
(Lees verder onder de foto.)

Budgettaire beperkingen
Bevoegd minister Annick De Ridder van N-VA laat weten aan onze redactie dat ze begrijpt dat burgemeesters hun lokale dossiers verdedigen, maar dat er door budgettaire beperkingen gekozen wordt voor projecten die economisch en maatschappelijk zwaarder doorwegen.
De stad Landen had over de Stationsstraat wel al een overeenkomst met de Vlaamse regering van 1,7 miljoen euro. De stad zou de gewestweg dan overnemen en zelf heraanleggen. Maar dat geld komt er dus niet.
"We staan er volledig alleen voor." Didier Reynaerts (Open Landen), Burgemeester
"Dat betekent dus dat als we de Stationsstraat willen heraanleggen, we dat bedrag volledig zelf moeten ophoesten voor een weg die op dit ogenblik niet van ons is", legt Reynaerts uit. "Dus dat betekent dat we moeten investeren in een weg die niet van ons is. Wij gaan wel woord houden en wij gaan wel die investeringen doen."
(Lees verder onder de foto.)

Het studiebureau dat plannen aan het maken is voor de Stationsstraat, blijft op dit moment gewoon verder werken. Over een aantal maanden verwacht de burgemeester daar resultaten. Landen had naast het Vlaamse geld dat er niet komt voor de Stationstraat ook nog 3,2 miljoen euro eigen middelen voorzien. Het is dus afwachten of daarmee ook alles gerealiseerd kan worden.
Lees hier de volledige reactie van bevoegd minister Annick De Ridder (N-VA)
In de aanloop van de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) hebben heel veel lokale besturen ons aangeschreven. Het is begrijpelijk dat elke burgemeester zijn of haar lokale dossiers verdedigt. Maar ondanks de enorme investeringen die Vlaanderen doet in mobiliteit en openbare werken, zijn er budgettaire beperkingen waardoor het noodzakelijk is om weloverwogen keuzes te maken en prioriteit te geven aan de projecten met de grootste hefboomeffecten en die het meest doorwegen op economisch en maatschappelijk vlak. Op basis van die criteria is er inderdaad voor gekozen om het specifieke project in Landen voorlopig niet op te nemen. Afhankelijk van de beschikbare middelen kan dat in de toekomst worden heroverwogen.